معایب پراید که شما را از خریدن آن منصرف میکند
معایب پراید که شما را از خریدن آن منصرف میکند
پراید بهعنوان یک خودرو اقتصادی به بخشی از زندگی مردم ایران تبدیل شدهاست؛ بهطوریکه بیشتر افراد در یک مقطعی از زمان مالک این خودرو پرحاشیه و پردردسر بودهاند. پراید بهعنوان یک خودروی ارزانقیمت در دهه ۷۰ شمسی به بازار داخلی عرضه شد و تولید آن تا چندی پیش ادامه داشت.
ریشههای تولید اولین نمونه از خودرو پراید به روابط بین دو شرکت فورد و مزدا بازمیگردد. پراید که در ابتدا با نام فورد فستیوا شناخته میشد در سال 1987 برای اولینبار به سفارش شرکت فورد و توسط کمپانی مزدا به تولید رسید؛ نام این خودرو بعدها به مزدا 121 تغییر یافت و در بازارهای مختلف عرضه شد. در سال 1372 شرکت سایپا، کیا پراید را با نامهای صبا (پراید سودان) و نسیم (پراید هاچبک) به بازار عرضه و در اختیار خریداران ایرانی قرار داد.
معایب فنی خودرو پراید
پراید به پیشرانه 4 سیلندر خطی 8 سوپاپ با حجم 1323 سیسی مجهز شدهاست که توان تولید حداکثر 71 اسب بخار قدرت در 5250 دور در دقیقه و حداکثر 108 نیوتنمتر گشتاور در 2750 دور در دقیقه را دارد. پراید نیروی تولید شده توسط پیشرانه را بهوسیله یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند. شتاب صفر تا 100 این خودرو در حدود 14 ثانیه و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر بر ساعت گزارش شدهاست. البته سعی کنید به هیچوجه این سرعتها را با خودروی پراید تست نکنید.
دردسرها و مشکلات موتور پراید، چه انژکتوری و چه کاربراتوری، همیشه حرف همه خریداران این خودرو بودهاست. بهگونهای که بعد از مدتی استهلاک موتور بالا رفته و ممکن است از خرید این خودرو پشیمان شوید. مشکلات فراوان موتور پراید مانند خاموش کردن زیاد و ناگهانی، ریپ زدن موتور، خفه کردن و استارت نزدن و… حتی در برخی از مواقع بعد از تحویل گرفتن از نمایندگی نیز رخ میدهد. در این مواقع شما باید با پرداخت مبلغی به نمایندگی به تعمیر آن اقدام کنید. درصورتیکه شرکت خودروساز باید تا چند سال خدمات پس از فروش را رایگان در اختیار خریداران قرار دهد.
ساختار جلوبندی و تعلیق پراید ساده و ضعیف است و اصلاً مناسب شرایط جادههای ناهموار نیست. بهدلیل عدم وجود رام جلوبندی و نصب مستقیم اجزای اکسل جلو بر روی دهنه شاسی پراید شاهد وجود مشکلاتی همچون لرزش فرمان، استهلاک لاستیکها، عملکرد پایین ترمزها و… هستیم. درواقع جلوبندی و بدنه ضعیف پراید باعث شده تا این خودرو بسیار آسیبپذیر باشد، بهگونهای که حتی در برخوردهای کمشدت نیز مشکلات بسیاری برای آن به وجود میآید.
مطمئنا سیستم تعلیق خودرو در میزان پایداری، فرمانپذیری نرم و شتابگیری آن تاثیر دارد. بههمیندلیل معمولاً خودروها را باید به سیستم تعلیق و فنربندی محکم و کارآمدی تجهیز کنند تا علاوهبر تحمل وزن اضافی، توانایی دفع ضربات وارد شده از سوی جاده را نیز داشته باشند. از اینرو بهعلت ضعف سیستم تعلیق پراید، شاهد تکانهای زیاد کابین خودرو در هنگام رانندگی خواهید بود.
رینگ پیستون ضعیف پراید باعث میشود که این خودرو در کارکردهای بالا کارایی خود را از دست دهد و نیاز به تعویض داشته باشد. کم شدن روغن موتور خودرو و حتی خارج شدن دود آبی از اگزوز از علائم خرابی این قطعه است.
وزن پراید 915 کیلوگرم است. شاید این وزن پایین را علت شتاب خوب پراید بدانید، اما باید گفت که یکی از نقطه ضعفهای مهم و خطرناک پراید همین وزن کم آن است. این خودرو خیلی سریع تحت تاثیر جریان باد و عوامل محیطی تغییر مسیر میدهد. تصور کنید که کنترل پراید در جادههای لغزنده و در مسیرهای خلاف جریان باد چه میزان دشوار خواهد بود. علاوهبر این با عبور خودروهای سایز بزرگ مانند تریلی جریان هوای ایجاد شده بهشدت میتواند کنترل خودرو را دچار مشکل کند.
درمورد تولید تیپها و مدلهای متنوع پراید باید گفت که تفاوت خاصی در تیپهای بالاتر مشاهده نمیشود. درکل در ایران بین انتخاب چند تیپ یک خودرو تفاوت زیادی وجود ندارد و همه مدلها تقریبا یکسان هستند.
اما اگر بخواهیم نقاط ضعف پراید را در این عنوان بهطور کلی بیان کنیم باید گفت که پراید یک خودروی از رده خارج، پیشرانه کم بازده و قدیمی، کیفیت بسیار پایین در مونتاژ و دوام بسیار کم، ترمز ضعیف و دارای پایینترین سطح امکانات ایمنی است.
معایب طراحی خودرو پراید
داشبورد پراید از پلاستیک خشک و بیکیفیت ساخته شدهاست. درواقع بعد از نزدیک به 3 دهه، تولید این خودرو هنوز به تطابق تریم کابین و طراحی درست داشبورد منجر نشدهاست. کیفیت متریال بهکار رفته در کابین پراید بسیار پایین است و همین امر باعث لزوم استفاده از روکش برای کابین میشود. در مورد قطعات رگلاژ دربها و دستگیرهها نیز کاملاً متوجه کیفیت پایین خواهید شد. پس از تحویل پراید از نمایندگی به احتمال زیاد باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا خودروی صفر کیلومتر شما را در قسمت دربها ریگلاژ کند تا بتوانید بهراحتی دربهای خودرو را باز و بسته کنید.با توجه به آنچه راجعبه کابین ای خودرو گفته شد، لرزش، نفوذ صدا و ورود هوا به داخل کابین پراید خیلی دور از انتظار نخواهد بود. درواقع تنظیمات بدنه پراید بهصورتی است که حتی امکان نفوذ آب به داخل صندوق نیز وجود دارد. ورق بدنه خودرو به میزان استحکام و ضخامت خودروهای دیگر چون پژو پارس نیست، بههمیندلیل هر نوع صدایی چون برخورد باران به سقف، به داخل کابین نفوذ میکند. این شنیدن صدا تاحدی برای برخی از افراد ناخوشایند است که بعد از مدتی سقف خودرو را باز میکنند و بهعنوان عایق، پشم شیشه در سقف خودرو قرار میدهند. با این کار دیگر نفوذ صدا و بهخصوص سرما و گرما بسیار کمتر میشود.
تجربه رانندگی با خودرو پراید
آمار تصادفات جادهای نشان از ناامنی و تجربه رانندگی بسیار بد این خودرو دارد. وزن سبک خودرو و کیفیت پایین قطعات پراید مطمئنا بر رانندگی شما تاثیر خواهد داشت. بهدلیل کم حجم بودن و کم توان بودن پیشرانه و همچنین ضعیف بودن گیربکس پراید میتوان اینگونه نتیجه گرفت که این خودرو یک سدان قدیمی، از دور خارج شده و ناامن است که متاسفانه هنوز در دور رقابت با قیمتی غیرقابلقبول در بازار ایران خریدوفروش میشود.
دقت داشته باشید که این خودرو بسیار سبک با پیشرانه نسبتاً ضعیف و همچنین سیستم تعلیق نامناسب است که فقط میتوان برای سفرهای شهری آن هم با سرعتهای پایین و با احتیاط بسیار زیاد بر روی آن حساب کرد و درصورتیکه قصد سفرهای برون شهری دارید باید بدانید که ریسک سفر شما بهدلیل مسائلی که در پراید وجود دارد بسیار بالا خواهد بود. چنانچه تصمیم گرفتهاید سفر برونشهری را با پراید انجام دهید بهتر است با سرعتهای پایین و حتی کمتر از 100 کیلومتر بر ساعت در جادهها سفر کنید. برای سفری ایمن، مسیرهای خود را طوری انتخاب کنید که از جادههای چند لاین با عبور خودروهای سنگین دور باشید و بدون مشکل و خطرات سفر خود را به پایان برسانید.
مقایسه تجهیزات و آپشنهای رفاهی خودرو پراید با قیمت آن
تولید پراید زمانی در بازار بهصورت یک نیاز درآمد که وجود یک خودرو مدرن و ارزان کاملاً احساس میشد. درواقع طراحی جدید پراید و وجود تجهیزاتی نظیر کولر، شیشههای بالابر برقی، پیشرانه کم مصرف با قدرت بالا و… به سرعت توانست توجهات بسیاری از افراد و بهخصوص جوانان را در دهه ۷۰ جلب کند.
در مورد تجهیزات و آپشنهای رفاهی خودرو پراید تنها میتوان به سیستم رادیو پخش 4 باندی مجهز به سیستم حافظه و سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و پورت USB، سیستم تهویه مطبوع دستی، درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل، آینههای جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل، گرمکن شیشه عقب، چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور (Levelling slSwitch) و چراغ عقب مجهز به مهشکن اشاره کرد.
فرمان هیدرولیکی در مدلهای جدید تولید خودرو به صورت سفارش و درخواست مشتری در خودرو نصب میشود. همچنین پراید در بخش تجهیزات ایمنی دارای 2 کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز دیسکی در چرخهای جلو و سیستم ترمز کاسهای در چرخهای عقب، سیستم ترمز ABS، سیستم امنیتی قفل مرکزی و چراغ هشداردهنده عیب موتور است.
البته یک نکته در مورد تجهیزات و آپشنهای رفاهی پراید واقعاً مورد توجه است که هر کدام از این امکانات در مدلهای مختلف رو به کم شدن هستند. در برخی از تیپهای پراید اصلاً سیستم پخش صوتی روی این خودرو نصب نمیشود و در مدلهای جدید نیز زه روی درب و ستون بهعنوان آپشن خودرو ارائه خواهند شد و درصورتیکه بخواهید این آپشنها را داشته باشید باید هزینه اضافه پرداخت کنید؛ پس اگر در زمان تحویل خودرو با فقدان هر یک از آپشنها و تجهیزات روبرو شدید اصلاً تعجب نکنید.
منبع:
https://www.hamrah-mechanic.com/mag/pros-of-pride/