با معایب تویوتا لندکروز آشنا شوید
با معایب تویوتا لندکروز آشنا شوید
اگر قصد خرید این شاسیبلند باابهت را دارید بهتر است در کنار مزایای این ژاپنی غولپیکر از معایب آن هم اطلاعاتی داشته باشید تا بعد از خرید پشیمان نشوید!
در ادامه مقاله شما مخاطبین عزیز مجله خودرو همراه مکانیک را با تاریخچه تویوتا لندکروز و معایب آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.
تاریخچه لندکروز
لندکروز از محصولات شرکت خودروساز ژاپنی، تویوتا است. تویوتا لندکروز یکی از پرفروشترین محصولات شرکت تویوتا و از قدیمیترین محصولات این کمپانی محسوب میشود. نسل اول تویوتا لندکروز در سال 1951 به بازار جهانی معرفی و عرضه شد.
تاکنون مدلهای مختلفی از تویوتا لندکروز در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفته و نسل پنجم این شاسیبلند غول پیکر با نام J200 آخرین نمونه از این خودرو است که در بازار کشورمان حضور دارد. در سال 2012 نمونه فیسلیفت نسل پنجم نیز در دسترس خریداران ایرانی قرار گرفت که از لحاظ ظاهری و فنی تفاوتهایی با نمونه اولیه خود داشت. مدلهای سال 2012 به بعد فاقد پیشرانه 8 سیلندر هستند و به یک پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری مجهز بوده که توان تولید 240 اسب بخار قدرت و 376 نیوتنمتر گشتاور را دارد.
استحکام، کیفیت بالا و خدمات پس از فروش شرکت تویوتا نسبت به سایر شرکتهای فعال در بازار ایران، موجب خوشنامی و محبوبیت محصولات تویوتا در کشور شدهاست، اما لازم به ذکر است که لندکروز، ضمن مزایای خود، دارای معایبی نیز است که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم.
معایب تویوتا لندکروز
طرفداران لندکروز همواره بر مزایای آن تأکید کرده و از اشاره به معایب آن خودداری میکنند، اما این خودرو نقاط ضعف برجسته و قابلتوجهی دارد. این معایب از طراحی خودرو تا راحتی سرنشینان در کابین، آپشنها و امکانات رفاهی و معایب فنی را شامل میشود.
طراحی ساده و قدیمی
امروزه خودروهای کراساوور و شاسیبلند اسپرت متنوعی در بازار حضور دارند. از سوی دیگر هم تعداد و تنوع خودروها همواره رو به افزایش است. تنوع خودروها و رقابت میان آنها منجر به حضور طراحیهای مدرن گوناگونی شدهاست. از آنجایی که تمرکز اصلی خودروسازان بر جلب نظر نسل جوان است، روشهای طراحی ظاهری و داخلی جوانپسند مختلفی را هم برای جلب رضایت آنها بهکار میگیرند. متاسفانه باید گفت که شرکت تویوتا نتوانسته ظاهر لندکروز را به نحو شایستهای با معیارهای نسل جوان کنونی تطبیق دهد؛ در نتیجه در میان خودروهای متنوع موجود در بازار، طراحی و ظاهر تویوتا لندکروز از مد افتاده و قدیمی بهنظر میرسد. بههمین دلیل میتوانیم طراحی ضعیف را در میان معایب لندکروز قرار دهیم. البته ناگفته نماند که مدلهای آخر تویوتا لندکروز بهدلایل سیاستهای گمرکی و سایر قوانین ملی باتوجه به حجم موتور آنها هرگز وارد کشور نشدهاست و کاربر ناچار به خرید مدل های پایینتر این خودرو خواهد بود.
ورودیهای اتصال محدود برای وسایل هوشمند
یکی دیگر از معایب لندکروز این است که نیازهای کاربران برای اتصال گوشیهای همراه هوشمند را برآورده نمیسازد. در جلو داشبورد لندکروز تنها یک ورودی USB تعبیه شدهاست و برای اتصال بیشتر باید از طریق بلوتوث اقدام کنید. همچنین برای کارایی مطلوب تمام بخشها، باید نرمافزار مدیریت آن دانلود و نصب شود. هر دو نرم افزار Apple Carplay و Android Auto کمیاب هستند. لازم به ذکر است که این معایب برای هر خودروی مدرنی ایراد بزرگی محسوب میشود و امروزه اکثر خودروسازان در تلاشاند تا چنین کمبودهایی در خودروهای کراساوور و شاسیبلند وجود نداشته باشد.
مصرف سوخت بالا
اکثر کراساوورهای اسپرت و شاسیبلندهای موجود در بازار مصرف سوخت بالایی دارند. این خودروها شهرت چندانی برای مصرف سوخت پایین ندارند، بلکه بیشتر بهعنوان فضای مناسب برای سرنشینان و همچنین فضای بار شناخته شدهاند.
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد قلب تپنده تویوتا لندکروز یک پیشرانه 4 لیتری 6 سیلندر است که از توان 240 اسببخار قدرت و 376 نیوتنمتر گشتاور برخوردار است. همچنین این شاسیبلند 2460 کیلوگرمی به زمانی در حدود 11 ثانیه احتیاج دارد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت ترکیبی تویوتا لندکروز در حدود 14 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شدهاست که مصرف سوخت بالایی برای این شاسیبلند غول پیکر بهنظر میرسد. اگرچه این خودرو از قدرت بالایی برای عبور از جادههای ناهموار و گشتوگذار در دل طبیعت برخوردار است، اما باید بدانید که لندکروز در کنار چنین قدرت تحسینبرانگیزی از تمایل فراوانی برای مصرف بنزین برخوردار است. چنین موضوعی در کنار ابعاد بسیار بزرگ بدنه خودرو و همچنین عدم برخورداری از آپشنهایی همچون سیستم تشخیص اشیا متحرک یا دوربین 360 درجه باعث شدهاست تا تویوتا لندکروز خودروی مناسبی برای رفتوآمدهای روزمره یا استفاده مکرر در فضای شهری نباشد.
دسترسی سخت به صندلیهای ردیف سوم
کمتر شاسیبلندی در خیابانها وجود دارد که 8 صندلی را برای سرنشینان تعبیه کرده باشد. لازم به ذکر است که هر سه ردیف صندلی این خودرو فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار میدهند. بهصورتیکه سرنشینان احساس راحتی در داخل کابین لندکروز خواهند داشت. اما باید گفت که یکی دیگر از معایب لندکروز در همین بخش است. بهصورتیکه دسترسی به صندلیهای ردیفهای عقب این خودرو دشوار است و طراحان روش آسانی برای دسترسی سرنشینان به این ردیف صندلیها فراهم نکردهاند. به همین دلیل سوار شدن و پیاده شدن از خودرو بهراحتی امکان پذیر نیست.
امکانات و آپشنهای محدود
در حال حاضر اغلب مدلهای تویوتا لندکروز در بازار داخلی از تیپ GXR هستند و به تعداد نسبتا محدودی نیز تیپ VXR وجود دارد. تیپ VXR تویوتا لندکروز که 8 سیلندر و به نوعی تیپ فول این شاسیبلند ژاپنی محسوب میشود، در مقایسه با لندکروز GXR شش سیلندری از امکانات و تجهیزات بیشتری نظیر مانیتور 8 اینچ، 6 عدد ایربگ، سنسور پارک جلو و عقب، کنترل کشش و پایداری، تعلیق KDSS، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی و… برخوردار است.
قیمت بالا تویوتا لندکروز
طی سالهای گذشته عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا بازار خودرو کشور ما در تسخیر کراساوورهای مختلف قرار گیرد. خودروهای جمعوجوری که همگی فاقد قابلیت آفرود بوده و عمدتا از پیشرنههای ضعیفی برخوردار هستند. در این بین حضور انگشتشمار شاسیبلندهای قدرتمندی همچون تویوتا لندکروز باعث شد تا قیمت این خودروها سر به فلک کشیده و بسیار فراتر از ارزش واقعی آنها در بازار کشور خریدوفروش شوند. گرچه این قیمت بالا نتوانست مانعی بر سر راه طرفداران سینهچاک تویوتا لندکروز باشد و درواقع بازار خریدوفروش این خودرو در حال حاضر نیز بسیار پررونق محسوب میشود، اما بهطور کلی میتوان قیمت بالای این خودرو را که هماکنون فراتر از ارزش واقعی آن قرار دارد یکی از معایب تویوتا لندکروز دانست.
منبع: